HOE HET ALLEMAAL BEGON
SOLVE THE PROBLEM
In het jaar 2000 droomden David en Isabel, een jong stel uit Winterthurf (Zwitserland), ervan de wereld te verkennen. Ze wilden andere culturen zien, ze wilden de Sahara doorkruisen en midden in de Australische Outback kamperen. David bezat een oude en nogal vervallen Kawasaki KMX 125 crossmotor, Isabel's reed een Honda CM125. Uiteraard waren 125cc-motoren niet de juiste keuze voor dergelijke inspanningen, maar Isabel en David probeerden het toch en gingen het avontuur aan. Ze vertrokken in juli naar Tunesië en gingen rechtstreeks naar de rand van de Sahara. Daar hebben zij een aantal harde lessen geleerd: er zijn betere seizoenen om door de woestijn te reizen dan de zomer, er is betere en meer geschikte kleding voor rijden bij extreem warm weer en er zijn betere motoren voor zware offroad tochten als deze. Maar de belangrijkste les was: gebruik geen uitrusting van lage kwaliteit. Hoewel hun tanktassen van een bekende leverancier waren, kwamen hun straps niet eens tot halverwege de reis zonder te breken.
Desalniettemin genoten Isabel en David van de vrijheid en de avonturen die het enduro reizen hen opleverde. Na enkele kleinere reizen in Europa vertrokken ze om de Australische outback te verkennen en doorkruisten ze de Sahara. Door twee KTM 640 Adventures te kopen was het probleem met de ongeschikte motoren intussen opgelost, maar het probleem met de bagage bleef. Hun tanktassen bleven hen vermaken met vastlopende ritsen, brekende clips en over het algemeen hadden ze te kampen met slechte bruikbaarheid. Bovendien faalden de riemen van hun zadeltassen zo nu en dan en werd het naaien ervan een vaste kampvuuractiviteit. Dus, op een avond tijdens hun tweede reis door Australië in 2006, begonnen ze in het licht van hun koplampen hun idee te schetsen van de ideale tanktas (later de Sandstorm) en de ideale set zadeltassen (later bekend als de Monsoon Panniers). ).
MAKE IT A BUSINESS
Tot Isabels verbazing bleef het voor David niet bij schetsen. Na de reis praatte hij met een paar vrienden en Christoph, een vriend van de Zwitserse KTM Adventure Club, stond op het idee om die droom waar te maken. Enduristan is officieel opgericht in april 2008.
Nu was de eerste uitdaging om het allereerste product, de Sandstorm tanktas, daadwerkelijk te ontwerpen. Mooie ideeën schetsen is één ding, maar van deze ideeën een echt, stoer product maken is een heel ander verhaal. David combineerde zijn kennis als werktuigbouwkundig ingenieur met zijn zeer beperkte lasvaardigheden om een trekbank te bouwen. De volgende weken hebben we honderden gespen, riemen en stofmonsters in stukken gescheurd om de sterkste onderdelen voor onze behoeften te vinden. Een tweedehands naaimachine completeerde ons machinepark en stelde ons in staat om enkele eerste functionele prototypes te maken (het behoeft geen betoog dat onze naaivaardigheden perfect overeenkwamen met onze lasvaardigheden). Tijdens een van deze sessies vond Christoph de Expandable Volume Technology uit, waarmee het patenteren daarvan aan onze takenlijst werd toegevoegd.
Ongeveer een jaar, talloze samples en een proefrit in de Sahara later, kwam onze eerste bestelling binnen. De achterklep van de truck ging open en we konden niet anders dan denken "wie gaat er in vredesnaam al die tanktassen kopen?"
MAKE IT A SUCCESS
We wilden nooit externe fondsen in Enduristan. Dus, met beperkte financiële middelen, was de tweede uitdaging om de Sandstorm Tankbag bekend te maken. Omdat we niet veel geld aan advertenties konden uitgeven, presenteerden we het op de Swiss KTM Adventure Meeting en Christoph reisde door Duitsland en Zwitserland om potentiële dealers te bezoeken. We moeten toegeven dat dit een behoorlijk frustrerende tijd was: de meeste dealers willen niet nog een merk aan hun assortiment toevoegen, ongeacht de kwaliteit, de functies of de bruikbaarheid. Een paar van hen deelden echter ons enthousiasme voor de Sandstorm en grepen de kans. De meesten van hen zijn nog steeds aan boord en voeren vandaag het volledige Enduristan-productassortiment. Aan de andere kant realiseerden we ons dat de klanten onze Sandstorm-tanktas erg leuk vonden. Weet je, als je een product ontwikkelt, loop je altijd het gevaar er een beetje te verliefd op te worden. Maar je eigen gevoel doet er niet toe, het enige dat telt is de feedback van klanten en deze was - tot onze opluchting - zeer positief.
In 2010 konden we de eerste overzeese partner, Motorcycle Adventure Products uit Australië, contracteren, die nog steeds aan boord is. In 2011 presenteerden we ons tweede product, de Monsoon fietstassen. Vanaf dat moment bleef het balletje rollen en kwam het in een stroomversnelling. Meer producten volgden, meer internationale partners kwamen aan boord. Christoph en Isabel trokken zich terug uit de operationele activiteiten en onze marketingmanager Stefano werd in ruil daarvoor aandeelhouder. Maar twee dingen zijn nooit veranderd: we zijn nog steeds een klein particulier bedrijf met een handvol enthousiaste medewerkers die opereren vanuit een schuur in Zwitserland. En we rijden nog steeds graag op avontuurlijke fietsen.
WHO OWNS ENDURISTAN
Enduristan is nog steeds volledig privébezit van de oprichters David en Isabel Jenni, Christoph von Ow en onze marketingmanager Stefano Bucher.
Foto Credit: Fabian Durrer, Jiri Kudrna, Berend Lagers, Enduristan